38 komentarzy | dodaj komentarz ›

2009-08-24, 08:33 | Po prostu życie

MIG-29, najlepszy samolot Układu Warszawskiego

MIG  samolot  lotnictwo  wojsko 

MIG, samolot, lotnictwo, wojsko, zdjęcie, fotografia
sxc.hu / ukmjk
W polskiej armii służy jeszcze sporo tych samolotów. Ponoć aż 32 sprawne MIG-i latają nad naszymi głowami.

Weszły do służby w roku 1989 a okres ich eksploatacji producenci, czyli Rosjanie, wyznaczyli na 25 lat. Zbliża się więc dla polskich wojskowych pora, w której trzeba będzie podjąć decyzję – czy kupić nowe samoloty na miejsce MIG-ów, czy doposażyć te już latające.

Kupno nowych maszyn to oczywiście monstrualny wydatek, a latające MIG-i miały i mają doskonałą opinię ekspertów. Swego czasu uważane były za najlepsze samoloty bojowe na świecie. MIG-i służą do dziś w armiach krajów tak bliskich naszym granicom, jak Ukraina czy Węgry i tak odległych, jak Sudan czy Bangladesz. Nikt z zagranicznych użytkowników MIG-a nie zamierza póki co rezygnować z tych samolotów. Jednak utrzymanie, konserwacja i doposażenie tego samolotu w nowoczesne urządzenia wiąże się z pewnym politycznym niuansem.

Nie można tego zrobić bez udziału Rosjan. Nie można z dwóch powodów. Po pierwsze - taką współpracę zakłada umowa zawarta przy zakupie tych samolotów, po drugie - dokonując jakichś samodzielnych przeróbek w konstrukcji MIG-a, narażamy się na nieprzewidziane konsekwencje, na przykład na niespodziewane awarie maszyn w powietrzu. Modernizację swoich MIG-ów ma już za sobą Słowacja, gdzie współpraca z rosyjskim kooperantem doprowadziła do unowocześnienia słowackich samolotów w stopniu wystarczającym dla podjęcia wyzwań współczesnego pola walki.

Rosyjskie zakłady zaoferowały nam między innymi zainstalowanie w MIG-ach rakiet klasy powietrze - powietrze AIM Sidewinder oraz rakiet powietrze - ziemia AGM-65 Maverick oraz bomb kierowanych. Rosjanie oferują także zamontowanie w samolotach nowoczesnego radaru.

Równolegle do rosyjskich propozycji, został w Wojskowych Zakładach Lotniczych w Bydgoszczy opracowany program modernizacji MIG-ów przy pomocy polskich inżynierów i projektów realizowanych w kraju. Niektóre z pomysłów zostały już wdrożone w życie. W MIG-ach zamontowano na przykład GPS. Bydgoski projekt nie został jeszcze zaakceptowany przez polityków i wojskowych. Wiadomo jednak, że w najbliższych latach trzeba będzie wybrać jakąś opcję. Póki co wiadomo jedno – MIG-i będą latać po polskim niebie jeszcze długo. Prawdopodobnie do roku 2030.

TM

Komentarze (38)

  • Za złomowe F-16 mogliśmy wyposażyć nasze wojsko w MiGi.Jeżeli kaczory czują wstręt do Rosji,to można było zamówić samoloty w Szwecji lub we Francji,ale u Europejskiego producenta.Chodzi o możliwość remontów w pobliskich bazach..F-16 bez bazy remontowej, pójdą szybko na zlom.Dla PiS-u nawet gówno amerykańskie uchodzi za złoto.
    Pilot 13:24 (24.08.2009)
  • Sprzedano WSK "PZL - Rzeszów" Amerykanom, Zakład nowoczesny ,produkujacy silniki róznych typów do samolotów i helikopterow. Zatrudniał 12,5 tysiąca ludzi.Budował bloki mieszkalne pracownikom, ośrodki wypoczynkowe w Kamionce,Polańczyku i Kołobrzegu. MIał własny transport - pr\zywoził i odwoził pracowników.Wybudował stadion sportowy "Stal" i opłacał jej drużunę.Sprzedaż Amerykanom uchodziła za wielki sukces.A co sie okazało: 1) Zatrudnia teraz nie całe 3.000 ludzi. Posprzedawali bloki mieszkalne,chociąż były budowane z funduszu socjalnego załogi i nie mieli prawa ich sprzedawać.Sprzedano wszystkie Ośrodki Wczasowe.Sprzedano cały transport i nikogo nie prz\ywożą do pracy (jeżdżą na w2łasny koszy).Sprzedano Dom Kultury WSK na Osiedlu Dąbrowskiego,służący nie tylko pracownikom czy rodzinom ale wszystkim mieszkańcom.Sprzedano nawet Elektrociepłownię, a stadion sportowy miastu.Emerytom i pracownikom za 25 lat lat pracy (bo tylko taką normę ustali
    Mistrz z WSK 13:43 (24.08.2009)
  • F-16 TO PRZYKŁAD DEBILIZMU KUPUJĄCYCH - W EUROPIE OBOWIAZUJE UKŁAD MERTYCZNY - NAWET W ANGLII OD LAT 70-TYCH A F-16 TO C A L E - ZAMIAST KLUCZA 13 JEST 1/2 " ITD I JEŻELI
    BYLE ŚRUBKA SPADNIE W TRAWĘ TO TYLKO ORYGINAŁ MADE IN USA -WSZYSTKO TRZEBA KUPIĆ U NICH -ZUPEŁNIE INNA KULTURA TECHNICZNA I NORMY - CI CO MAJĄ AMERYKAŃSKIE SAMOCHODY WIEDZĄ O CZYM MÓWIĘ .......
    AERO 13:50 (24.08.2009)
  • szkoda, ze na zdjeciu nie ma polskiego samolotu
    o ile wiem proces wyposazenia lotnictwa w dany typ samolotu to nie kupno samochodow dla jakiegos RADIO TAXI. Jako szary zjadacz chleba moge z cala stanowczoscia powiedziec, ze MiG 29 jest naprawde ladnym samolotem, F16 tez mi sie bardzo podoba. MiG 31 jest brzydki, F 15 malo ze piekny to jeszcze smiertelnie skuteczny.
    Czasy romantycznych - rycerskich pojedynkow w powietrzu skonczyly sie wraz z uzyskaniem przez Polske niepodleglosci - po I wojnie swiatowej
    Dzis samolot bojowy to jeden z elementow calego systemu......
    Jestesmy w NATO - wynikaja z tego pewne zobowiazania, nie tylko polityczne, ale tez techniczne.
    F16 ten "zlomowy i beznadziejny" (oczywiscie zdaniem dziennikarzy i wiekszosci polskiej opinii publicznej)
    samolot, moim zdaniem jest na polskie warunki optymalnym rozwiazaniem.
    Nastepca jezeli to by bylo realne powinien zostac samolot tego samego producenta, bylaby wowczas szansa na
    marek 14:35 (24.08.2009)
  • Autor: Pilot

    Za złomowe F-16 mogliśmy wyposażyć nasze wojsko w MiGi.Jeżeli kaczory czują wstręt do Rosji,to można było zamówić samoloty w Szwecji lub we Francji,ale u Europejskiego producenta.Chodzi o możliwość remontów w pobliskich bazach..F-16 bez bazy remontowej, pójdą szybko na zlom.Dla PiS-u nawet gówno amerykańskie uchodzi za złoto.


    W Rosji 2/3 migów 29 to nieloty, uziemione z powodu złego stanu technicznego i korozji (!!!). Promień działania Miga 29 z pełnym uzbrojeniem 370 km (brak możliwości tankowania w powietrzu). F-16 uzbrojony to promień działania 700km plus tankowanie w powietrzu. Realny zasięg radaru Miga to ok 80 km a F-16 ok 160. Koszty eksploatacji ? Jak 2 do 3 na korzyść F-16 (tylko jeden silnik) mniej roboczogodzin obsługi i dużo mniej paliwa. Uzbrojenie F-16 rakiety AMRAM (wystrzel i zapomnij - sama śledzi cel bez udziału stacji radarowej samolotu) , Mig 29 uzbrojony jest w poprawione kopie ame

    Gość 16:03 (24.08.2009)
  • Autor: Mistrz z WSK

    Sprzedano WSK "PZL - Rzeszów" Amerykanom, Zakład nowoczesny ,produkujacy silniki róznych typów do samolotów i helikopterow. Zatrudniał 12,5 tysiąca ludzi.



    Najpewniej było duże przetrudnienie - garb z czasów PRLu. Jak Amerykanmie kupowaloi celulozę kwidzyńską, to także zmniejszyli załogę - prawie o połowę, przy czym z pozostałych utworzyli dwie spółki zagraniczne, nie mówiąc o dalszych inwestycjach idących w setki milionów USD. Dalej do tego dochodzi efect McDonaldsa, czyli w slad za IP przywedrowali inni zagraniczni producenci - Philips, LaCroix, Sofrel, Plati, Jabil, etc. Miasto z jednej trafikonej inwestycji ma kupę kasy - co zresztą widać dla każdego kto przyjeżdza do Kwidzyna.

    Dla porównania - dolnośląski FAEL w Ząbkowicach Sl kupili w 1997 roku Francuzi i zakład, który dawniej świetnie prosperował, stopniowo wygaszali tak, ze po 12 latach nie ma ani biura ko

    Jacek 16:11 (24.08.2009)
  • - ma niewielką ilość paliwa i/lub uzbrojenia, krótki czas przebywania nad Szwecją i stosunkowo niewielką siłę rażenia.
    Obrońcy (Szwedzi) mają:
    - sporo czasu na przygotowanie obrony (nadlatujące znad Bałtyku samoloty można wcześnie wykryć)
    - działają we własnej przestrzeni powietrznej, przy wsparcia samolotów wczesnego ostrzegania, naziemnej i nawodnej obrony plot.
    W takim scenariuszu Gripen:
    - nie potrzebuje dużego zasięgu na długotrwałe patrolowanie - jest dość czasu, by w razie nalotu poderwać większość sił w powietrze,
    - porządnej zdolności uderzeń powietrze-ziemia - po co atakować radzieckie lotniska, narażając się na te same trudności, co Rosjanie atakujący terytorium Szwecji?
    - zdolności do niszczenia naziemnej obrony plot. pociskami przeciwradarowymi - z powodu jak wyżej.
    Niestety, w polskich warunkach walka o panowanie w powietrzu, z potencjalnym przeciwnikiem tuż
    pilot 17:19 (24.08.2009)
  • MiG-29 może i byłby najlepszy na świecie gdyby na siłę ni starano się zrobić z niego samolotu operującego z lotnisk trawiastych. Te wymogi Politbiura ZSRR wymusiły zmiany konstrukcji płatowca. Zastosowano górne wloty powietrza oraz zamykane wloty zasadnicze (dolne). Jak sie okazało w praktyce są to najbardziej zawodne elementy płatowca. Świadczy o tym liczba uszkodzonych silników na przestrzeni ostatnich kilku lat. Silniki się uszkadzały na skutek odpadania tychże elementów konstrukcyjnych (głównie nity). Ponadto zastosowany materiał na łopatki sprężarki wysokiego ciśnienia silnika RD-33 jest co najmniej za bardzo plastyczny przez co bardzo jest podatny na uszkodzenia przy zassaniu nawet drobnego ciała obcego. Malo które uszkodzenie łopatek sprężarki silnika kwalifikuje się do zaczyszczenia. W przeciwieństwie do silników Su-22 (Ał-21F3) są bardzo ale to bardzo żywotne.
    Co do sprawności MiG-29 to na chwilę obecną kształtuje się pewnie w
    lux 20:00 (24.08.2009)
  • kształtuje sie zapewne dla MiG-29 50-60% a dla Su-22 75-80%. dokładnych danych nie mam gdyż moje "wiewiórki" sa na urlopach :))
    Gość 20:02 (24.08.2009)
  • nareszcie ktos sie zabral za NORMALNE komentarze - z duzym szacunkiem dla pilota. Wkurza mnie tylko to, ze albo mi cos w kompie nie dziala, albo liczba znakow jest ograniczona.
    Pilocie -dzieki za opinie i mam nadzieje, ze ci wszyscy tak negatywnie odnoszacy sie do spraw zwiazanych z naszym lotnictwem, spuszcza w koncu glowy, a na zlom oddadza troche stykow ze swoich szarych komorek i zaczna sluchac fachowych a nie "moherowych" wypowiedzi
    marek 21:34 (24.08.2009)
1-10 z 38

Na żywo

  • nie wiem mnie to nie szokuje

    Gość 22:20 (15.02.2011)

    Trumny i modelki

  • Właśnie... ubranie przeznaczone dla studenta, którego nie może kupić :D hahaha

    Gość 15:46 (15.02.2011)

    Ubiór dla studenta

  • co za bzdurny tekst!!! autor chyba nie doczytał czym jest aseksualność!!!!!

    Gość 00:31 (13.02.2011)

    Może właśnie ty jesteś aseksualny?

  • Autor: 1410

    Autor:Autor: Pilot

    Za złomowe F-16 mogliśmy wyposażyć nasze wojsko w MiGi.Jeżeli kaczory czują wstręt do Rosji,to można było zamówić samoloty w Szwecji lub we Francji,ale u Europejskiego producenta.Chodzi o możliwość remontów w pobliskich bazach..F-16 bez bazy remontowej, pójdą szybko na zlom.Dla PiS-u nawet gówno amerykańskie uchodzi za złoto.


    Tyle tylko, że wszystkie wymienione przez ciebie konstrukcje mają wady:
    - Gripen jest samolotem stosunkowo młodym i niedopracowanym (vide samoistne katapultowanie pilota podczas ostrego manewru)
    - Rafale, ta konstrukcja jest używana jedynie przez Francję. Dlatego też uzbrojenie jakie przenosi, nie poraża (chodzi tu o wymienność rodzajów broni-np. amerykanskich pocisków sidewinder lub amraam)

    Gość 23:33 (12.02.2011)

    MIG-29, najlepszy samolot Układu Warszawskiego

  • Autor: matewek


    hahahah odwarzny sie znalazl, jesli masz 100lat to ok zwracam honor. ale jesli masz od 10-30lat nie pisz ze jestges taki NIEUSTRASZONY bo sie zdziwisz


    Nie piszę, że jestem nieustraszony. Po prostu horrory nie wywierają na mnie zamierzonego przez ich twórców wrażenia. Nawet podczas oglądania horroru, który jest powszechnie uznawany przez fanów za film najwyższej klasy nie czuję napięcia, rosnącej dramaturgii, ani nie wczuwam się w pieczołowicie budowany nastrój. Zamiast tego znajduję wiele niedoróbek, albo kuriozalnych (w założeniu twórców pewnie nieziemsko strasznych) scen, które mnie po prostu bawią do łez. W sumie to może nawet trochę żałuję bo (jak twierdzą moi znajomi - fani horrorów) omija mnie niezła rozrywka i kawałek dobrego kina, ale cóż wychodzi na to że ten gatunek sztuki po prostu nie jest dla mnie.

    Polecam Ci Hostel. Ale... Wiadom 22:27 (11.02.2011)

    Najlepsze horrory według mistrza Scorsese

  • Autor: .

    ...Co w tym przyjemnego?


    Orgazm jest przyjemny. Albo coś z Tobą nie tak.

    Gość 11:30 (10.02.2011)

    Seks dla świętego spokoju

  • Autor: Gość

    Autor:Autor: Malina

    dziewczyna aka "Aśka" w tym artyule powinna dostac w glupi leb,bo rzeczy ktore wygaduje w tym reportazu to jakies wierutne bzdury.W zyciu na zywo nie miala okazji ogladac tych jakze pieknych stworzen,a rzuca pod ich adresem same oszczerstwa.Logicznym jest tez ze ptasznik nie wyjdzie z toalety tylko po to zeby ugryzc taka panne w zakłaczona dupe...wiadomo ze ptaszniki nie lubia nadmiaru wody,sa tez za czyste zeby lazic po zasranych gnojem rurach....Ludzie ktorzy maja nieuzasadniony lek wobec pajakow (a juz tym bardziej jesli nie mieli z nimi stycznosci) sa posmiewiskiem...



    malina to ty jestes posmiewiskiem i nienormalnym czlowiekiem, bo tylko taki moze pozytywnie wyrazac sie na temat hodowli pajakow - ptasznikow w domu. Jak pewnie wiesz - jak powinnas wiedziec - nie sa to bynajmniej domowe stworzenia i uzasadniony jest lek przed nimi. Zycze by to wlasnie ciebie taki jadowity ptasznik ugryzl w

    Anonymous 14:44 (09.02.2011)

    Po co ludzie hodują gady i pająki?

  • Jadowite węże? Przecież w Polsce nie można hodować jadowitych!!! Ten fakt tylko kity wciska, żeby ludzie mieli co czytać.

    Anonymous 14:42 (09.02.2011)

    Po co ludzie hodują gady i pająki?

  • Autor: anonim

    Duzo by o tym pisac...
    Mam 50 lat i wciaz lecze traumy powstale w dziecinstwie. Szkola, kolonie, rowiesnicy, dom rodzinny, molestowanie.
    Wtedy nie bylo psychologow itp w szkolach, nauczyciele z lapanki nieduoczeni z brakami dydaktycznymi wybierali sobie taka ofiare i dawali klasie jak na talerzu. Zwykle byla to osoba o ktora nikt sie nie upomnial, ktorej nikt nie obronil.

    zdziwisz się ale ale nadal nie ma żadnej pomocy i nauczyciele się nie zmienili, kur*** myślałem, że tylko ja mam takie przeżycia ale skoro jest o tym cały artykuł i większość rzeczy się zgadza... sam nie wiem czy się cieszyć, że nie jestem sam czy smucić, że nie jestem jakiś oryginalny... chociaż w sumie to nie powód do dumy ale wydaje mi się, że moje dzieciństwo to było piekło... ale chciałbym się uporać ze swoimi traumami przynajmniej tymi z dzieciństwa... a teraz jestem w liceum nie daje sobie rady wszystko się nawarstwia problemy

    Gość 23:18 (05.02.2011)

    Traumy z dzieciństwa

  • Wyglada to nieapetycznie. Takie akcje mozna promowac w inny, mniej razace oczy, sposob.

    ona 11:30 (05.02.2011)

    Towarzystwo Ochrony Zwierząt

Wcześniejsze komentarze